Punctualiteit AOV Amsterdam in eerste kwartaal op orde

Terug naar Actueel
Categorie: Taxipro Datum: 23/07/2019

Punctualiteit AOV Amsterdam in eerste kwartaal op orde

Het Aanvullend Openbaar Vervoer in Amsterdam was in de eerste drie maanden van dit jaar op of boven de afgesproken punctualiteitsnorm van 93 procent. Vervoerder RMC kreeg in 2018 nog verschillende boetes omdat de stiptheid in het AOV niet op orde was.

Dat de punctualiteit na veel inspanningen nu wel op orde is, staat in een brief van wethouder Sharon Dijksma aan de gemeenteraad van Amsterdam. RMC nam twee jaar geleden perceel A van het AOV in Amsterdam over: Beschermd Vervoer en Deur tot Deur. De punctualiteit bleef echter lang onder de norm van 93 procent die was afgesproken. Dat kwam RMC meerdere keren op een boete te staan.

Boven de norm

Sinds het laatste kwartaal van 2018 is er sprake van een duidelijk stijgende lijn. In november 2018 bleef de punctualiteit nog steken net onder de 90 procent, wat via 91,4 procent in november doorgroeide naar 92,1 procent in december. In de eerste drie maanden werd er zelfs boven de norm gepresteerd: 93,4 procent in januari, een maand later 93,7 en in maart zelfs iets meer dan 95 procent.

Organisatorische veranderingen

De opwaartse lijn werd eerder al waargenomen maar in de cijfers van de eerste drie maanden van dit jaar ziet Sharon Dijksma de bevestiging dat de punctualiteit is wat deze behoort te zijn. Dijksma geeft aan dat dit te danken is aan organisatorische veranderingen die RMC vorig jaar heeft doorgevoerd: aanpassingen van roosters en taken van planners, een versnelde inzet van lokale onderaannemers en wisselingen in het management.

Terug naar Actueel