Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten

Terug naar Berichten
Categorie: Taxipro Datum: 07/09/2018

Taxichauffeurs gaan stapje verder voor klanten

Nederlandse taxichauffeurs houden vaker een deur open voor hun klanten en helpen vaker met het in- en uitladen van bagage. Ook zijn ze vaker in staat om geldige papieren te tonen, zoals kentekenbewijs en het APK-formulier. Dat blijkt uit controles op het TX-Keurmerk in het eerste half jaar van 2018. Ten opzichte van 2015 is het aantal TX-Keurmerkhouders meer dan verdubbeld. Uit dit alles leidt TX-Keur af dat de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland opnieuw is verbeterd.

TX-Keur ziet als onafhankelijke instantie toe op vakkundige chauffeurs en veilig en comfortabel taxivervoer. Uit de groei van het aantal keurmerken leidt TX-Keur af dat de kwaliteit van het taxivervoer in Nederland eveneens is gestegen. Nederland heeft nu 1.890 keurmerkhouders die samen over 17.793 voertuigen beschikken. Schiphol, Rotterdam en Amsterdam herbergen de meeste bezitters van het TX-Keurmerk.

Klantgerichtheid

Alleen taxi’s die positief worden beoordeeld tijdens controles mogen het keurmerk voeren. Darvan vonden er in de eerste zes maanden van dit jaar 5.176 plaats. “Uit de maandelijkse controles in het eerste half jaar van 2018 blijkt dat taxichauffeurs een stap extra zetten voor hun passagiers door vaker deuren voor hen te openen en sluiten. Daarnaast bieden chauffeurs frequenter hulp aan bij het in- en uitladen van bagage dan in het eerste half jaar van 2017”, merkt TK-Keur op.

Klantgerichtheid is niet het enige waar naar is gekeken. Er zijn ook andere kwaliteitsaspecten bekeken. “Over de gehele linie is het aantal minpunten in de eerste helft van 2018 ten opzichte van vorig jaar gedaald met een percentage van 2 procent. Het grootste aandachtspunt dat uit de kwartaalevaluatie naar voren kwam, is het kunnen tonen van geldige papieren. Dit betreft zowel kentekenbewijs als APK-formulier.”

Actieve controles

“De stijging van het aantal keurmerkhouders betekent dat er een hogere kwaliteit gewaarborgd wordt.  Deze resultaten geven een mooi tegengeluid in het overheersend kritische beeld van de taxibranche”, stelt Reinout Böggemann, voorzitter van TX-Keur. “Het aantal taxibedrijven in Nederland is de afgelopen tien jaar bijna verdubbeld. In deze volle markt is het extra uitdagend en belangrijk om je te blijven onderscheiden. TX-Keur helpt taxibedrijven hierbij en controleert actief op kwaliteit om de gestelde kwaliteitsstandaard te waarborgen. Kwaliteit strekt verder dan de staat van het voertuig alleen, het draait om de ritbeleving van de reiziger. Chauffeurs spelen hierin een cruciale rol. Het is goed om te zien dat zij zich dienstverlenend opstellen.”

TX-Keur op Taxi Expo 2018

Namens TX-Keur verzorgt Böggemann op donderdag 11 oktober een presentatie tijdens het Nationaal Congres Contractvervoer. In het workshopprogramma van Taxi Expo 2018, dat op dezelfde dag plaatsvindt, neemt bestuurslid Marcel Chandrikapersad een sessie over ritbeleving als pijler van kwaliteit voor zijn rekening. Deelname aan de vakbeurs en workshops is gratis voor taxibedrijven en overheden.

Terug naar Berichten